TRADISI KEBUDAYAAN NYUNATAN (KHITANAN) DI TATAR SUNDA

TRADISI KABUDAYAAN NYUNATAN DI TATAR SUNDA
Foto: @google images

Di tatar Sunda, nyunatan teh hiji tradisi kabudayaan anu geus ilahar diayakeun di saban wewengkon. Upamana aya kulawarga anu boga anak lalaki sarta umurna geus genep taun, sok teu genah cicing. Hayang geura nyunatan anakna.

Budak lalaki anu umurna geus manjing kudu disunatan, lantaran wajib hukumna mungguh ceuk agama Islam. Ilaharna budak anu disunatan teh umurna antara genep nepi ka dalapan taun.

Istilah nyunatan atawa sok aya oge nu nyebut nyundatan asalna tina kecap sudat, hartina ‘turih’. Pangna aya kecap kitu lantaran baheula mah prak-prakan nyunatan teh ku cara nurih kokocop. Carana, kulit kokocop rarangan budak ditarik tuluy diasupan babango (pakakas kawas patlot).

Sanggeus dicapit, eta kulit kokocop teh tuluy diturih, tapi dikeureut nepi ka beresih. Jalma tukang nyunatan teh baheula mah disebutna bengkong, ayeuna mah paraji sunat atawa mantri sunat.

Prak-prakan hajat nyunatan di Bogor bisa jadi teu aya bedana jeung di wewengkon sejen. Upama aya kulawarga anu rek nyunatan, ilaharna sok ngayakeun babadamian kulawarga heula. Nangtukeun waktuna, saha paraji sunatna, kumaha kariaanana, jeung sajabana.

Dina waktuna, budak sunat teh sok direuah-reuah heula diraramekeun. Keur anu mampuh mah, sapoe samemehna budak sunat teh sok aya nu diarak tumpak kuda, mapay-mapay jalan bari dipirig ku tatabeuhan kendang penca.


Baheula mah, samemeh disunatan, budak sunat teh sok dibawa ka balong atawa walungan, sina ngeueum heula. Maksudna ngarah raranganana baal lamun engke dikeureut. Geus kitu tuluy dilahun dina korsi, pada nyarekelan sarta panonna dipeungpeunan, kakara disunatan.

Sanggeus brel dikeureut, kolot-kolot nu ngariung nyaraksian sok rampak nyarita: “Salamet! Salamet! Bela! Sok belana geura peuncin!” Bela nyaeta hayam anu dipeuncit sanggeus budak brel disunat.

Ayeuna mah henteu kitu. Budak anu rek disunatan teh henteu kudu sina ngeueum heula di balong. Subuh keneh teh sok langsung wae dibawa ka mantri sunat. Henteu dibaalan heula, brel wae tuluy dikeureut.

Rengse dikeureut, harita keneh ka budak sunat sok pada nyecep, pada mere duit minangka panyombo ngarah henteu ceurik. Ngarah bungaheun sarta bisa mopohokeun kanyeri.

Thanks__
Sumber referensi: google.com

Terjemahan:


Di tatar sunda khitanan merupakan suatu tradisi kebudaya’an yang sudah umum di adakan di setiap wilayah. Seumpamanya ada keluarga yang punya anak laki-laki serta umurnya sudah mencapai emam tahun, suka tidak mau diam. Ingin segera menyunatkan anaknya.

Anak kelaki yang umurnya sudah pantas harus di sunat sebab wajib hukumnya menurut agama islam. Biasanya anak yang di sunat itu umurnya antara emam sampai ke delapan tahun.

Istilah nyunatan atau suka juga ada yang menyebut nyundatan asalnya dari kata sudat yang artinya ‘turih’ makanya ada kata begitu karena dahulunya pada saat acara khitanan itu dengan cara nurih kokocop. Caranya, kulit bagian depan di tarik kemudian di masukan babango (alat seperti pensil).

Sesudah di jepit, kulit bagian depan kemudian terus di turih di potong sampai bersih. Orang yang suka menyunatnya dulunya di sebutnya bengkong, sekarang paraji sunat atau mantri sunat.

Tata cara hajat khitanan di BOGOR bisa jadi tidak ada bedanya dengan daerah lainnya. Seumpama ada keluarga yang mau khitanan, biasanya suka mengadakan rapat keluarga terlebih dahulu. Menentukan waktunya, siapa mantri sunatnya, bagaimana keriaannya dan sebagainya.

Saat waktunya, anak yang akan di sunat akan di bujuk terlebih dahulu dan di buat senang. Untuk yang mampu, sampai sebelumnya anak yang akan di sunat itu suka ada yang di arak naik kuda. Keliling jalan sambil di iringi musik atau gamelan kendang penca.

Dulunya, sebelum di sunat anak yang akan di sunatnya tersebut suka di bawa ke sungai untuk disuruh merendam terlebih dulu, maksudnya supaya kemaluannya ba’al kalau nanti di sunat. Sesudah itu lalu di pangku di kursi dan di pegang serta matanya di tutup, lalu barulah di sunat.

Sesudah selesai di sunat, orang tua yang berkumpul menyaksikan biasanya suka serentak mengucapkan Selamat! Selamat! Bela! Silahkan belanya segera di makan! Bela yaitu ayam yang sudah dipotong (bakakak) sesudah anak selesai di sunat.

Sekarang tidak begitu, anak yang mau di sunat tidak harus di suruh merendam terlebih dahulu di sungai. Masih subuh sudah langsung di bawa ke mantri sunat. Tidak di ba’alkan terlebih dahulu, langsung saja di sunat.

Setelah di sunat, langsung saja anak yang di sunat tersebut diberikan uang untuk membujuk supaya tidak menangis. Supaya berbahagia serta dapat melupakan rasa sakit.

@ Basasunda.com

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *