Nyawah
Nyawah, ngawuluku Urang Sunda nu dumuk di pilemburan, pakasabanana umumna kana tatanen. Ari tatanen anu poko nyaeta melak pare. Baheula mah ilaharna ngahuma, nyaeta melak pare di lamping atawa di pasir ku cara diaseuk. Ayeuna mah geus langka anu ngahuma teh da leuweungna oge geus teu aya.
Melak pare ayeuna mah di sawah, disebutna nyawah. Kaasup tatanen poko nyawah teh, da ari tatanen nu sejenna mah, upamana bae melak sampeu atawa palawija, kaasup kana pagawean sambilan, minangka panayelang tina melak pare.
Prak-prakan nyawah te ngawengku sababaraha tahap. Pagawean anu munggaran ngabaladah, nyaeta nyacar jarami atawa jujukutan nu aya dina kotakan sawah. Geus kitu tuluy macul, malikkeun taneuh ku pacul ngarah bagian taneuh anu suburna aya di luhur.
Rengse macul ditema ku ngawuluku, nyaeta ngancurkeun taneuh beunang macul make parabot wuluku atawa singkal. Maksudna ngarah taneuh anu rek dipelakan pare jadi ledok. Wuluku teh dijieunna tina kai, digunakeunana sok ditarik ku munding. Ayeuna mah geus loba patani ngagunakeun traktor, minangka gaganti wuluku.
Samemeh macul ilaharna patani sok sasadiaan binih pare heula. Melakkeun binih pare (gabah) disebutna tebar. Ilaharna tebar teh dina babaladon, nyaeta kotakan anu panglendona. Lamun umurna geus cukup, binih pare teh dirabut pikeun dipelakkeun dina kotakan sawah.
Sanggeus ngawuluku, tuluy ngangler, ngararata taneuh. Geus kitu mah kari tandur, nyaeta melakkeun binih pare dina kotakan sawah tea. Engke lamun pare geus jadi, jujukutan nu milu jaradi kudu diberesihab, disebutna ngarambet. Rengse dua atawa tilu kali ngarambet mah kari nungguan usum panen.
Baheula mah matak resep lamun geus cunduk usum nyawah teh, pangpangna lamun geus tereh usum panen. Pasawahan jadi haneuteun. Barudak oge milu digawe, tunggu manuk di saung sawah. Dina mangsa pare geus koneng mah manuk teh sok ngabubuhan datangna, ngadon macokan pare.
Nu matak patani sok nyarieun kenca, tali anu dipasang ranteng ka ditu ka dieu bari dirarawisan ku kaen bubututan. Tungtung kenca teh ditalikeun kana kokoprak dijieun tina awi saruas, dibeulah sarta ditihangan. Upama tali kenca dicentok, kokoprak teh disada gogoloprakan. Aya oge anu nyieun bebegig, jejelemaan anu ditancebkeun di tengah sawah. Boh kenca boh bebegig, maksudna sarua pikeun nyingsieunan manuk.
Ayeuna mah geus teu kitu, bubuhan prak-prakan nyawahna geus robah. Dina ngala pare upamana, baheula mah ngagunakeun etem, tuluy ranggeuyan pare teh ditalian disebutna digeugeus. Pare geugeusan teh sok digaringkeun (disangsangkeun) dina lantayan.
Ayeuna mah ngalana geus beda deui, tangkalna dibabad tuluy digebot ngarah buah parena muruluk, engke tuluy diwadahan kana karung. Nu matak lamun sakalieun aya nu nanyakeun hasil panen teh ayeuna mah tara ku ukuran geugeus, tapi ukuran karung, da gabahna tea diwadahan make karung. (#rengse)
Diterjemahan otomatis:
Bersawah, atau membajak sawah orang sunda yang tinggal di pedesaan, pekerjaan umumnya bertani. Kalau bertani yang biasanya yaitu menanam padi. Dulu biasanya berladang, yaitu menanam padi di léréng gunung atau pasir dengan cara membuat lubang pada tempat benih tanaman.
Sekarang itu sudah langka yang membajak karena hutannya sudah tidak ada. Menanam padi sekarang itu di sawah, di sebutnya menyawah. Termasuk menanam pokok menyawah kalau pertanian lainnya umpamanya saja seperti menanam singkong atau palawija, termasuk dengan pekerjaan sambilan sementara dari menanam padi.
Dalam proses menanam padi itu terdiri dari beberapa tahap. Pekerjaan yang pertama yaitu ngabaladah (menggarap sawah), yaitu membersihkan jerami atau jukut yang ada pada kotakan sawah. Setelah itu baru mencangkul, membalikan tanah pakai cangkul supaya bagian tanah yang subur berada diatas. Selesai memacul di susul menggarap sawah, yaitu menghancurkan tanah yang sudah dipacul menggunakan peralatan untuk membajak sawah.
Maksudnya supaya tanah yang akan ditanami padi menjadi lebih rendah bentuknya. Waluku terbuat dari bambu, cara menggunakannya suka ditarik oleh kerbau. Sekarang sudah banyak petani yang menggunakan traktor sebagai pengganti wuluku.
Sebelum mencangkul, biasanya petani suka menyediakan benih padi dahulu, menanam benih padi atau (gabah) yang disebutnya sebagai tebar benih.
Kalau umur padi sudah cukup, benih padi tersebut dicabut untukdi tanam di kotakan sawah. Sesudah tanah dibajak kemudian tanah diratakan, setalah itu baru tinggal menanam bibit padi di petakan sawah tersebut.
Setelah itu, kalau padi sudah menjadi rumput kemudian harus di bersihkan, biasa di sebutnya dengan ngerambet. Beres dua atau tiga kali ngerambet barulah tinggal menunggu musim panen tiba.
Dahulu amat senang kalau sudah tiba musim nyawah apalagi kalau sudah musim panen pesawahan, jadi anak-anak juga ikut bekerja. Menunggu burung di gubuk sawah, karena di masa padi sudah menguning tersebut, burung-burung suka datang bergerombol untuk memakan padi.
Makanya pak tani suka membuat jerat tali yang di pasang melintang ke sana ke mari sambil di gantungkan dengan kain yang sudah rusak, kemudian ujung jeratnya di talikan, dan diberikan tiang, sehingga kalau tali di tarik kaleng itu akan berbunyi.
Ada juga yang bikin oran-orangan sawah yang di tancapkan di tengah sawah. Maksudnya untuk menakut-nakuti burung. Sekarang sudah tidak begitu, dalam mengambil padi umpamanya, dulu menggunakan ani-ani kemudian ujung batang padinya di ikat yang disebutnya geugeusan.
Padi geugeusan suka di keringkan (di sangkutkan) di lantayan sekarang mah mengambilnya sudah berbeda, pohonnya di potong terus di pukul-pukul supaya buah padi nya berjatuhan, setelah itu baru nanti terus di masukkan dedalam karung.
Maka dari itu, kalau sekalinya ada yang bertanya hasil panen sekarang itu tidak ukuran geugeusan, tapi ukuran karung, karna gabahnya tersebut sudah di masukkan ke dalam karung. (#Selesai)
Catatan: Wuluku merupakan sejenis alat yang bentuknya besar yang dibuat dari bambu yang berfungsi untuk membajak sawah, dengan menggunakan kerbau untuk menariknya. Waluku adalah alat untuk menandurkan tanah sawah.
Mohon maaf apabila terjemahan artikel ini tidak sama persis dengan versi dari artikel budaya tentang menyawah dalam bahasa sundanya, dan memang tidak melalui revisi ulang. Sekian dan semoga bermanfaat sebagai referensi. Ok!
Kak bade tumaros , upami ieu anu ngadamel atapi pengarang artikel nyawah saha nya namina? Kumargi kangi tugas aya naroskeun penulis artikel.
Hatur nuhun sa teu acana.
Duka kirang terang, soalna ieu nyandak ti buku… Ditingali teu aya namina, soalna ie kanggo bahan referensi wungkul.
Seer ning
Apa selanjut kata
“Rebun-rebun bapa tani
Getol digawe disawah
Ngolah tanah jeung sawah” dan selanjut nya apa??
Terima kasih
Pupuh Asmarandana :
BAPA TANI Rebun-rebun bapa tani, getol digawé di sawah, ngolah lahan sangkan léndo, melak paré bulan-bulan, mun usum panén datang, hasil tina lahan subur, mangpaat keur saréréa.
PAMAYANG Pamayang nyorang jaladri, teu sieun ku gedé ombak, ngala lauk soson-soson, geus meunang terus ka darat, laukna sok dilélang, hasil pamayang ti laut, mangpaat keur saréréa.
ka ada ga kebiasaan² yang dilakukan saat nyawah itu? trs kenapa nyawah bisa disebut tradisi?