Sateuacan taun 1740, aya hiji lembur nu katelah Cantilan, lembur eta teh kalebet wilayah pamaréntahan dayeuh Cigadung. Cantilan ngagaduhan kahoyong ngatur pamaréntahan sorangan. Alesanana élmu-élmu anu dipiboga ku tokoh-tokoh masarakat di dayeuh Cigadung sarua jeung anu dipiboga ku urang Cantilan.

Dina hiji waktu Di dayeuh Cigadung aya acara hajatan, di antarana tokoh eta ngundang ka tokoh-tokoh Cantilan. Kusabab datangna telat dahareun anu dihidangkeun kanggo para tamu ti Cantilan robah wujudna janten sadaya aratah deui, ku tina saktina tokoh dayeuh Cigadung. Bakakak hayam jago robah jadi hirup nepi bisa kongkorongok deui, komo deui dahareun anu sejena tina sayuran jadi araratah.

Masih nuju hajatan di dayeuh Cigadung, tokoh ti Cantilan ngahadiranana teh mawa lisung ahéng anu teu asup akal. Kaahéngan éta lisung téh bisa leumpang sorangan diiringkeun ku tokoh-tokoh nu badé ngahadiran hajatan, éta lisung teh haluna diaradu nepikeun ka patingburicak ngaluarkeun seuneu. Atuh di pasamoan téh mani ribut tingkocéak sarieuneun kahuruan.

Tah kitu geuning kabisa karuhun baheula mah, araheng. Sabalikna ti éta, basa di Cantilan oge aya hajatan, tokoh anu ti dayeuh Cigadung diondang. Béwara ondangan nepi ka 3 kali tacan datang kénéh baé. Kusabab urang Cantilan keuheuleun nu diondang teu datang baé, urang Cantilan teh ngutus deui salah saurang tokoh, kakara maranéhna daratang.

Kusabab asa dihina, tokoh masyarakat Cantilan hayang némbongkeun élmu anu dipibogana. Waktos tamu masih di perjalanan kénéh, pribumi meuncit munding. Waktos para ondangan daratang munding teh keur disisit, para tamu dipiwarang caralik heula di balandongan. Nembé ogé para tamu caralik dadak sakala éta munding téh hirup deui, terus ngubrak-ngabrik tamu anu nuju caralik.

Geus pasti nimbulkeun kaributan jeung papaséaan. Nu ngabalukarkeun éta kampung jadi panas. Ti harita kampung éta katelah jadi kampung Cipanas. Dina tahun 1980 Cipanas digentos namina janten “Sukamulya”.


Sebelum tahun 1740, terdapat sebuah kawasan yang dikenal sebagai Cantilan, yang merupakan bagian dari wilayah pemerintahan kota Cigadung. Cantilan ingin mengatur pemerintahannya sendiri. Pasalnya, ilmu yang dimiliki tokoh masyarakat di Kota Cigadung sama dengan yang dimiliki masyarakat Cantilan.

Pada suatu ketika di kota Cigadung ada acara hajatan, diantaranya mengundang tokoh Cantilan. Karena terlambat datangnya makanan yang disuguhkan kepada para tamu dari Cantilan, berubah bentuk menjadi serba baru, karena ternyata pemimpin kota Cigadung. Ayam jago berubah hidup hingga bisa berkokok kembali, dan masih banyak lagi makanan lainnya dari sayuran hingga Araratah.

Masih merayakan di kota Cigadung, seorang tokoh dari Cantilan hadir dengan membawa cerutu aneh yang tidak masuk akal. Keajaiban lisung adalah dapat berjalan sendiri ditemani oleh tokoh-tokoh yang akan menghadiri hajatan. Pada pertemuan itu, ada banyak kebisingan seperti api.

Begitulah nenek moyang saya dahulu, Araheng. Sebaliknya, saat ada hajatan di Cantilan, tokoh-tokoh dari kota Cigadung diundang. Pemberitahuan undangan hingga 3 kali belum datang. Karena masyarakat Cantilan kesal karena orang yang diundang tidak datang, masyarakat Cantilan kembali mengirimkan salah satu tokohnya, dan mereka baru saja tiba.

Karena dipermalukan, tokoh masyarakat Cantilan ingin menunjukkan ilmu yang dimilikinya. Saat para tamu masih dalam perjalanan, penduduk asli menyembelih kerbau. Setibanya para tamu di Munding, teh disajikan, para tamu dipersilakan duduk terlebih dahulu di balandongan. Baru-baru ini, para tamu tiba-tiba hidup kembali, dan mulai menyerang para tamu yang datang.

Hal ini tentu saja menimbulkan kebingungan dan konflik. Itu menyebabkan desa menjadi panas. Sejak itu desa tersebut dikenal dengan nama desa Cipanas. Pada tahun 1980, Cipanas berganti nama menjadi “Sukamulya”.

Kesimpulan dan Amanat cerita:

Pada cerita babad tentang daerah kuningan dijawa barat di atas, merupakan salah satu cerita sasakala atau dongeng legenda mengenai asal-usul tentang nama daerah Sukamulya. Dari potongan cerita babad di atas, menceritakan keributan yang terjadi di daerah Catilan dan Cigadung, oleh karena tidak adanya rasa saling menghormati antara kedua daerah tersebut.

Dalam cerita babad Kuningan ini dapat kita ambil amanat bahwa: “Kita harus saling menghormati antara sesama, seperti apabila ketika diundang untuk menghadiri sesuatu, apabila kita tidak dapat hadir alangkah baiknya meminta izin dan meminta maaf terlebih dahulu, serta janganlah membalas perbuatan buruk dengan perbuatan yang sama.”